به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری در این نشست صمیمانه كه با حضور علی رضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری، مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی، محمد حمزه زاده مدیر انتشارات سوره مهر، علی محمد مودب رئیس موسسه شهرستان ادب، علی قنواتی مدیر سازمان تلوزیونی سوره، رحمت امینی مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، رسول اولیاء زاده رئیس خانه عكاسان، محمد عبدالحسینی، امیر اسفندقه، ناصر فیض، عباس علی براتی پور،مصطفی محدثی خراسانی، علی داوودی، سرور رجائی و جمعی از مدیران و هنرمندان تشكیل شد ضمن پاسداشت حماسه 9 دی از سوی حاضرین، جایگاه 9 دی در قالب هنر و ادبیات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این نشست علی رضا قزوه با بیان اینكه این نشست به منظور همدلی بیشتر بین هنرمندان تشكیل می شود اضافه كرد: ایجاد آگاهی و بینش بیشتر بین هنرمندان كه در حوزه های فرهنگ و هنر فعال هستند از اهداف این نشست ها ست.
مجتبی رحماندوست در صحبت های كوتاهی با طرح این پرسش كه آیا می توان حماسه 9 دی را در قالب شعر و ادبیات و هنر مطرح كرد؟ ادامه داد: با توجه به رویداد هایی كه در سال 88 اتفاق افتاد كارشناسان اذعان داشتند كه روند این اعتراض ها تنها برای اسقاط نظام است، و این یعنی از دست دادن تمام آنچه در این سی سال در انقلاب به دست آمده بود.
وی با تاكید براینكه در این پدیده، رهبری و مردم بیشترین سهم را در حفظ اصل نظام داشتند؛گفت: این اتفاق از جنگ 8 ساله هم سنگین تر بود. به همین خاطر لازم است هنرمندان با نگاهی دقیق تر و موشكافانه تر و ریزبین تر این اتفاق را در عرصه هنر و ادبیات معرفی كنند.
در ادامه محدثی خراسانی كه خود سردبیر سابق مجله شعر هم بود غزلی عاشورائی خواند:
ازخود برآمدی و به خود پا گذاشتی
داغی بزرگ بردل دنیا گذاشتی
دنیا تورا به خویش فراخواند و تا ابد
او را به خواب خوش، به عطش واگذاشتی
ازمكه بازگشتی و تا كربلای حج
درهرقدم به كعبه، دری وا گذاشتی
با كهكشان عشق به میقات آمدی
آیینهای از آن به تماشاگذاشتی
ازاهل بیت، باغ گلی را سبد سبد
بر رملهای تفته صحرا گذاشتی
تاریخ را كه تشنه یك جرعه عشق بود
ناگاه در برابر دریا گذاشتی
رفتی و مشعلی زحقیقت به بام دهر
روشن به نام حضرت زهرا گذاشتی
حسین پارسایی نیز در ادامه برنامه ضمن گزارشی مختصر از تولیدات نمایشی حوزه هنری با رویكرد دینی و عاشورایی گفت: پرهیز از شتاب و كلیشه و تكرار گویی از اهداف برنامه های تولیدی در این واحد است.
وی بابیان اینكه چرا وسعت و عظمت این مفاهیم در چارچوب هنرهای نمایشی بروز نمی كند تصریح كرد: در این دوره با نگاهی تمثیلی و تحلیلی آثاری را به اجرا می بریم كه به عبارتی فرم و محتوا، معاصر سازی می شوند.
پارسایی با تاكید بر اینكه در حال حاضر شرایطی فراهم شده است كه به مفاهیم دینی و عاشورایی با نگاهی جذاب و خلاق نگاه می شود ادامه داد: به عنوان نمونه می توان به «خواهرانه به وقت خیزان» اشاره كرد كه در آن سعی شد زاویه دید تغییر كند و از تكنیك های دیداری و شنیداری بهره بردیم و ذائقه مخاطب امروز را در نظر گرفتیم.
این نویسنده و كارگردان تئاتر در پایان گفت: واحد هنرهای نمایشی به دنبال نگاه خلاق و در جستجوی استعدادهای تازه است كه نه تنها پایبند به مفاهیم دینی و انقلابی هستند بلكه به دنبال ساختاری نو و تازه در اجرای گونه های نمایشی نیز هستند.
در ادامه عباس علی براتی پور از شاعران پیشكسوت به مناسب اربعین حسینی شعری با عنوان«شكوفه ی اشك» را برای حاضرین خواند:
لبریز از شكوفه اشك است دیدهام
خون دل است اشك ز حسرت چكیدهام
ریزم به خاك پای تو ای آفتاب عشق
گلهای داغ را كه به جان پروریدهام
شرح سفر چه پرسی از این خستهدل كه هست
دردی گران به سینه زرنگ پریدهام
از كربلا به كوفه و از كوفه تا به شام
زخم زبان و طعنه دشمن شنیدهام
آن بلبلم كه داغ گلستان عشق دید
من شاهد تطاول گلهای چیدهام
من زینبم كه تا به سر نی سر تو دید
در حسرت نگاه تو آهی كشیدهام
جانم به لب رسید چو دیدم به قتلگاه
دریای خون و لاله در خون تپیدهام
شد قامتم خمیده و پایم پرآبله
از بس كه روی خار بیابان دویدهام
در راه وصلت ای مه برج ولا حسین(ع)
زهر فراق را چه گوارا چشیدهام
اما از آنچه شرح غم و درد میدهم
زیباست آنچه را كه به راه تو دیدهام
آن آفتاب پرده نشینم كه با وقار
روی سیاه پرده دونان دریدهام
من زینبم كه با نفس آتشین خویش
روح حماسه بر تن عالم دمیدهام
ای مهربان برادر، ای مهر جان فروز
مهر تو را به هر دو جهان برگزیدهام
داغ فراق اگرچه دلم را گداخت، لیك
آرام باش، ای مه خوش آرمیدهام
همچنین سید اكبر سلیمانی با موضوع اتفاقات سال 88 رباعی خواند:
آن روز خزان به باغ گلشن دادند
بر فتنه و بیعت شكنی تن دادند
حرف لب تشنه و عطش تنها نیست
این طایفه آب را به كشتن دادند
در این برنامه كه شاعرانی از هندوستان و افغانستان هم حضور داشتند؛ عزیز مهدی شاعر هندی به زبان فارسی غزل خوانی كرد:
این قصه، رازگونه و مبهم شروع شد / از گریههای حضرت آدم شروع شد
نه گریههای حضرت آدم، بهانه داشت / بیشك جهان زِ ماه محرم شروع شد
در لا به لای لوحِ ازل، روضه خوانده شد / این شد كه آفرینش، با غم شروع شد
چون زخمهای حضرت عیسی كه پیشتر / از دردهای حضرت مریم شروع شد
شب را به یاد طُره مویَت رقم زدند / روزی كه پردهخوانی عالم شروع شد
ساحل، دل تو بود زمانی كه در زمین / توفانی از بلای دمادم شروع شد
نام تو بود كه جلوی سیل را گرفت / وقتی كه اشك چشمه زمزم شروع شد
قلب جهان به یاد تو لرزید یاحسین / از چشمها ترشحِ شبنم شروع شد
كرمیار نویسنده رمان «نامیرا»كه از جمله رمان های برتر در پرداخت به عاشورا محسوب می شود گفت: این دغدغه را در نوشتن رمانی در مورد واقعه عاشورا داشتم كه چگونه می شود رمانی نوشت كه همه از پایان آن با خبرند ولی در عین حال جذاب و خواندنی هم باشد تا به نامیرا رسیدم كه داستان یكی از شخصیت های شهید كربلا ست.
وی ضمن اعلام این خبر كه تا قبل از عید پیش تولید سریال «نامیرا» شروع می شود،تاكید كرد: كتاب نامیرا در سال 88 و به پیشنهاد سید مهدی شجاعی به چاپ رسید.
وی ادامه داد: این در حالی بود كه نگارش رمان نامیرا در سال 80 به پایان رسیده بود.
قدیریان نقاش كه در این جلسه حضور داشت با اعلام اینكه از اول محرم شروع به كشیدن تابلوئی در مورد صحنه كربلا كرده است و اربعین حسینی كار به اتمام رسیده گفت: انگیزه ام از كشیدن این اثر اتفاقات و فجایعی بود كه امروزه سلفی ها در منطقه انجام می دهند. به همین خاطر تابلویی كشیدم كه در آن امام حسین (ع) در مقابل 30 هزار سپاه دشمن به تنهایی ایستاده است.
وی ادامه داد: قصد داردم این تابلو را به برادران مبارزمان در لبنان اهداء كنم تا این پیام را منتقل كنم كه از امام حسین (ع) الگو بگیرید و در برابر سختی ها و فشارها ناامید نباشید؛ كه امام به تنهایی در مقابل دشمنان ایستاد.
مرتضی امیری اسفندقه دیگر شاعری بود كه در این جلسه حضور داشت وی با بیان خاطراتی از روزهای سال 88 گفت: یكی از پیام ها 88 برای من این بود كه به عنوان شاعر نباید به دنبال تحسین و تمجید بود. وی همچنین باقرائت شعری گفت: حماسه 9دی نماد وحدت بود.
تو سبزی و من سرخ سپیدش میهن
سبز و سرخ و سپید :ایران كهن
خاموش كنیم آتش تفرقه را
سرخی من از تو سبزی تو از من
علی محمد مودب كه در این جلسه حاضر شده بود با حساس خواندن شرایط كشور تصریح كرد: وقتی همسایه های ما پول های هنگفتی را برای تخریب ما هزینه می كنند ما در داخل كشور بیشتر باید محتاط باشیم و اگر نقدی هم هست با زبان درست بگوئیم.
رئیس موسسه شهرستان ادب 9 دی را تجلی وحدت در كشور خواند و اضافه كرد: همین طور كه من در راهپیمایی 9 دی شركت كردم كسی كه به كاندیدای معترض رای داده بود هم با من راهپیمائی می كرد.فضای ادبیات و هنر فضای عدل و وحدت است و كسانی كه مخصوصا در فضا های مجازی صحبت های نسنجیده ای می گویندباید بیشتر به وحدت بی اندیشند.
مدیر سازمان تلوزیونی سوره كه این روزها به مانسبت ایام عزادری امام حسین (ع) برنامه مستند گزارشی «سوره، گزارش اشك» را تهیه می كند، با اعلام گزارشی كوتاه از برنامه های تولیدی از این واحد گفت: اگر حوزه هنر و ادبیات انقلاب را در حكم اذان بدانیم می توان گفت رسانه در حكم موذن است كه این اذان را پخش می كند.
علی قنواتی ادامه داد: تلاش كرده ایم، فضای رسانه ملی كه كماكان رسانه بی بدیل در كشور است درهایش را به روی هنر و ادبیات بیشتر باز كند.
وی با سهل و ممتنع خواندن این برنامه ها تصریح كرد: تلاش بر این است كه هنر و ادبیات توسط خود هنرمندان با مخاطب عمومی بهتر و بیشتر معرفی شود.
وی ادامه داد: در ظاهر چندگفتگوست كه در تلوزیون پخش می شود اما سعی شده است با به رخ نكشیدن تكنیك های تصویری با مخاطب ارتباط برقرار كنیم.
همچنین غلام رضا زربانویی شعری در مقام حضرت عباس (ع) برای حضار خواند:
روز عاشورا و بـوی داغ عشـق/ دل هوای حضرت عباس داشت
كربـلا آن روز عطر یاس داشت
لاله های سُرخ وبا احساس داشت
در مسـیر عـزتِ دیـن وشـرف
پرچم حق را به كف عباس داشت
درفرات آمـد به یادش غنچـه هـا
اوكه روحی مثل گُل حساس داشت
آب باشــد مِهـر زهــرای بتـول
عشق در نوشیدنش وسواس داشت
آب را از كف به روی آب ریخت
عزتِ خون خدا را پاس داشت
میهمانی تشنــه لـب در كـربـلا
میزبانانی نمكـنشنــاس داشـت
لاله ها را چید و پَرپَر كرد ورفت
دست گلچینی كه با خود داس داشت
روز عاشورا و بـوی داغ عشـق
دل هوای حضر ت عباس داشت
شایان ذكر است در این نشست صمیمی ناصر فیض، كاوه جوادیه و فیاض شاعر افغان اشعاری را خواندند.