موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
جنجال نویسنده بزرگ ضد سلطنت‌طلبان

پائولو کوئیلو: «خفه شو! ساواک مُرده است!»

18 دی 1396 14:34 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
پائولو کوئیلو: «خفه شو! ساواک مُرده است!»

شهرستان ادب: پائولو کوئیلو، نویسنده سرشناس برزیلی، به خواب و خیالات رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع، پاسخی کوبنده داد و ضمن تمسخر رویاهای وی، برای بازگشت نظام سلطنتی در ایران، دخالت خارجی در ایران را مردود دانست.

فرزند شاه سابق به تازگی درگفتگویی با خبرگزاری رویترز خواهان دخالت دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در امور ایران شده بود. او که می‌کوشید با به انحراف کشاندن خواسته‌های واقعی معترضان، از کلاهِ آشوب و اغتشاش در ایران برای خود نمدی بدوزد، ناگهان با حمله غافل‌گیرکننده این نویسنده مشهور مواجه شد. کوئیلو پس از آن، رفتار هواداران سلطنت را مشابه رفتار نازی‌ها دانست که کتاب‌سوزان به راه می‌انداختند.

کوئیلو که کتاب معروف «کیمیاگر» را نوشته است، با خطاب قرار دادن رضا پهلوی فرزند دیکتاتور مخلوع ایران، در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «خفه شو! ساواک مرده است، و اگر تو به دنبال کودتایی دیگر باشی، مانند کودتایی که سازمان سیا در سال ۱۹۵۳ سازماندهی کرد، مردم ایران برای دفاع از کشورشان بر می‌خیزند.»

چند هوادار سلطنت در واکنش به انتقاد کوئیلو، کتاب‌های این نویسنده را به آتش کشیدند و تصویر آن را در شبکه اجتماعی توئیتر پخش کردند. نویسنده برزیلی، با اشاره به کتاب‌سوزی‌های نازی‌ها و پیروان آدولف هیتلر، خطاب به این افراد گفت: «من در سال‌های اخیر به این صحنه‌های سوزاندن کتاب‌هایم در بسیاری از کشورهایی که می‌خواهند رسم نازی‌ها را در سوزاندن کتاب زنده نگه‌دارند، عادت کرده‌ام و معتقدم ایرانی‌ها بدون دخالت خارجی، خودشان حرف آخر را درباره سرنوشتشان می‌زنند، آنها به اندازه کافی قوی و باهوش هستند.»

توئیت‌های این نویسنده با استقبال فراوان بسیاری از مخاطبانش روبرو شده است، در کنار آن، برخی سلطنت‌طلبان نیز به این نویسنده توهین کرده‌اند. کوئیلو پس از ستایش از مردم ایران، با تأکید بر حق انتخاب آنان و محکوم دانستن دخالت خارجی، شعری از حافظِ شیرازی را در توییت دیگری منتشر کرد. گفتنی است برخی منتقدان ادبیات معتقدند که این نویسنده رمان «کیمیاگر» را با الهام از حکایتی در دفتر ششم مثنوی مولوی نوشته است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • پائولو کوئیلو: «خفه شو! ساواک مُرده است!»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.