موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

انتشار کتاب محمدجواد شاهمرادی (آسمان)

18 آذر 1391 11:11 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.75 با 4 رای
انتشار کتاب محمدجواد شاهمرادی (آسمان)

محمدجواد شاهمرادی (آسمان) مجموعه‌‌شعری با عنوان «فراموشی» را آماده انتشار می‌کند. این اثر برگزیده دومین جشنواره سراسری شعر انقلاب بوده است.
شاهمرادی درباره این مجموعه شعر گفت: «فراموشی» دفتر شعری در قالب غزل و دربرگیرنده حدود 40 قطعه غزل نئوکلاسیک است. این اثر در بخش شعر سنتی دومین جشنواره سراسری شعر انقلاب به عنوان برگزیده انتخاب شد. 

وی افزود: برهمین اساس قرار است با حمایت حوزه هنری و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شود. 

شاهمرادی درباره موضوع و فضای این شعرها ادامه داد: این شعرها در حوزه مسایل اجتماعی جنگ و حاشیه‌های آن سروده شده‌اند، البته احتمال دارد چند قطعه شعر درباره فلسطین یا بیداری اسلامی را نیز به مجموعه بیافزایم. 

وی در توضیح بیشتر موضوع شعرهایش تشریح کرد: در هر کار موضوعی باید به سراغ المان‌های آن فضا رفت. برای من به عنوان شاعر این مجموعه که جنگ را از نزدیک ندیده‌ام، دیگر تانک و خمپاره در شعرهایم حضور ندارد، بلکه برای من پرداختن به جانبازی که شاهد سرفه‌هایش بوده‌ام، یا فرزندان و همسران شهیدان دستمایه سرایش شعر می‌شود. 

این شاعر افزود: تفاوت این سروده‌ها با شعر دفاع مقدس این است که به نوعی این سروده‌ها فضای اعتراض اجتماعی به جامعه آرمان‌باخته را تصویر می‌کنند و در حقیقت به وضعیت آنان‌که جنگ را از نزدیک لمس کرده‌اند و تبعات جنگ در جامعه امروز می‌پردازم. 

شاهمرادی درباره زبان غزل‌هایش گفت: زبان این غزل‌ها کاملا نو نیست، و ارتباطی با غزل کلاسیک نیز دارند. برهمین اساس آن‌ها را جزو غزل‌های نئوکلاسیک دسته‌بندی می‌کنم. 

وی درباره تجربه پیشین خود در این حوزه توضیح داد: در سال 88 مجموعه شعر «غبار روی پوتین‌ها» از من منتشر شده که دفتر شعری دفاع‌مقدسی بود. این اثر در جایزه کتاب سال دفاع مقدس شایسته تقدیر شناخته و نقدهایی نسبت به آن ارایه شد. وجه مشترک تمامی آن نقدها ناتوانی من به عنوان شاعر در برقراری ارتباط با فضای جنگ بود که از نزدیک شاهد آن نبوده‌ام. 

این شاعر در پایان یادآور شد: این انتقاد کاملا صحیح بود؛ چراکه در آن شعرها سعی کرده بودم خودم را در فضای جبهه و جنگ مجسم کنم، اما در دفتر «فراموشی» به حاشیه‌های جنگ پرداخته‌ام. 

محمد جواد آسمان، متولد سال 1361، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته فلسفه و کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی است. 

نخستین دفتر شعر او در سال 81 با عنوان «تجربه‌های تا حالا» توسط انتشارات منوچهری منتشر شد. در سال 87 مجموعه شعر دیگری از او با عنوان «لیالی مجنون» توسط نشر تکا روانه بازار کتاب شد. در سال 88 نیز سه کتاب با عنوان‌های «چهارده پرتره از ماه»(مجموعه شعرهای دینی)، «چه عشق‌ها» و «باغ بی سایه» از این شاعر به چاپ رسیدند. 

این شاعر جوان در جشنواره‌های شعری مختلفی حضور داشته و در جشنواره شب‌های شهریور، سومین و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و جشنواره سراسری شعر انقلاب به عنوان برگزیده انتخاب و معرفی شده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • انتشار کتاب محمدجواد شاهمرادی (آسمان)
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.