موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
گفت و گوی علیرضا قزوه و علی محمد مودب با روزنامه جام جم درباره

باج خواهی از جشنواره شعر فجر

04 اسفند 1392 21:28 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.4 با 5 رای
باج خواهی از جشنواره شعر فجر
جشنواره شعر فجر جشنواره‌ای برای معرفی، ترویج و اشاعه فرهنگ انقلاب در قالب شعر و معرفی رویش‌های مبارک در این حوزه ادبی است؛ اما با آن‌که چند ماهی تا برگزاری آن مانده برخی جریان‌ها به شیوه‌ای «باج‌خواهانه» هدف‌ها و اصالت جشنواره را نشانه رفته‌اند.
نگاهی به برخی اظهارات عوامل دست اندرکار جشنواره این نگرانی را تشدید می کند که گویی به این باج خواهی ها رسمیت بخشیده و آن را پذیرفته اند.

آیا وزارت ارشاد برای شرکت چند شاعر بیگانه با ارزش های انقلاب باید تن به خواسته های آنان بدهد؟

در پی نفوذ برخی از جریان های انحرافی به جشنواره شعر فجر و طرح ادعاها و پیشنهادهایی از جمله تهیه و صدور بیانیه برای محکومیت سانسور، تهیه آمار کتاب های توقیف شده و برگزاری بزرگداشت هایی برای احمد شاملو، سیمین بهبهانی و محمد مختاری، برخی شاعران ضمن انتقاد از این اتفاقات آن را محکوم کردند و غیرقانونی دانستند.

به گزارش جام جم، حدود دو ماه از انتصاب عبدالجبار کاکایی به عنوان دبیر هشتمین دوره جشنواره شعر فجر می گذرد؛ جشنواره ای که قرار است در بهار پیش رو برگزار شود. اما طی هفته های اخیر شاهد نفوذ جریان های انحرافی به بدنه این جشنواره و اظهارنظرهای عجیب و غریب از این رویداد مهم فرهنگی کشورمان بوده ایم.

به عنوان نمونه کاکایی، دبیر این جشنواره در گفت وگویی از برگزاری جلسه ای با اعضای کمیته اجرایی خبر داده که در آن جلسه مباحثی مطرح شده است. از جمله آن که در سایت رسمی جشنواره بخشی برای پیگیری کتاب های شعر توقیف شده راه اندازی شود تا تعداد کتاب های شاعرانی که به هر دلیلی از جمله سانسور نتوانسته اند کتاب خود را منتشر کنند، مشخص شود.

از سوی دیگر یکی از اعضای دعوت شده به اتاق فکر جشنواره که نامش به عنوان عضو کمیته اجرایی هشتمین دوره جشنواره شعر فجر مطرح شده در اظهارنظری دیگر، دوره های گذشته جشنواره را به یک «شو» تشبیه کرده و عقبه فکری وزارت ارشاد را عقبه ای توصیف کرده است که سانسور را قانونی می داند و دوست ندارد جریان مستقل شعر در کشور حضور داشته باشد. این فرد در ادامه گفت و گویش برای شرکت همفکرانش که از آنها به عنوان شاعران مستقل یاد می کند چند شرط تعیین کرده است.

1. دیدار این دسته از شاعران با وزیر ارشاد

2. محکومیت سانسور و صدور بیانیه ای از سوی ارشاد در محکومیت آن.

3. برگزاری بزرگداشت برای چند شاعر نظیر سیمین بهبهانی ، محمد مختاری و شاملو

4. اختصاص 50 درصد داوران جشنواره به این جریان

5. تهیه فهرست کتابهای توقیف شده و حل مشکل آنان

حال پرسشی که در این میان برای مردم و اهل فرهنگ مطرح می شود این است که تهیه آمار کتاب های توقیفی شاعران، انتشار بیانیه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محکومیت سانسور یا بزرگداشت برخی شاعران خاص چه ارتباط و سنخیتی با جشنواره شعر فجر دارد؟

کار غیرقانونی و تعجب شورای سیاستگذاری

علیرضا قزوه، شاعر، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر در این باره به خبرنگار ما گفت: من چند بار به دوستان این مسائل را گفتم. درست این است که آقای کاکایی به عنوان دبیر جشنواره، مجری آرا و نظرات شورای سیاستگذاری جشنواره باشند.

در این شورا افرادی مثل آقایان مجاهدی، معلم، گرمارودی، بهمنی و بنده هستیم. این اعضا 14 نفر هستند که همگی از سوی وزارت ارشاد حکم دارند، ولی متاسفانه عده ای بی حکم به دعوت دبیر جشنواره کمیته ای تشکیل می دهند. عمل آنها یک کار غیرقانونی است.

او ادامه داد: چند نفر از اعضای شورای سیاستگذاری من را دیدند و نسبت به این حواشی اظهار تعجب کردند. شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر به عنوان تعیین کننده خط مشی شعر کشور باید نظر عالی دهد و کسان دیگر نمی توانند خط و ربطی بدهند. قزوه در ادامه انتقادهای خود گفت: آقای کاکایی برای این که همه جریان های شعری را درگیر جشنواره کند، از عده ای دعوت کرده اند، ولی آنها تصمیم گیر نیستند. اینها کسانی هستند که تازه از گرد راه رسیده اند و می خواهند برای ما تعیین تکلیف کنند. بهتر است اول شاعر بودن خود را اثبات کنند.

تصمیم گیری ورشکستگان برای شعر انقلاب

این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر گفت: اگر این افراد فکر می کنند می توانند خط شعر انقلاب را عوض کنند باید بدانند اکنون شعر انقلاب و شاعران انقلاب در اوج هستند. لازم نیست ورشکستگان برای ما تعیین تکلیف کنند.

قزوه ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد افراد مختلف بیایند و به جشنواره شعر فجر کمک کنند، اما سیاستگذاری و تعیین تکلیف کار آنها نیست. متاسفانه آقای کاکایی ،دوست عزیز ما هم از مسیر دیگری می روند.

علی محمد مؤدب شاعر انقلابی نیز به جام جم گفت: به نظرم طرح این حرف ها رفتن به جاده خاکی است و ارتباطی به جشنواره شعر فجر ندارد.وی افزود: اهداف و وظایف جشنواره شعر فجر کاملا مشخص است. این حرف ها و ادعاهای نامربوط در شأن جشنواره شعر فجر و دبیر آن نیست.

اشتباه سینما را در شعر تکرار نکنید

این شاعر انقلابی با بیان این که اگر بر فرض کسی بخواهد این موضوعات را مطرح کند باید وزیر ارشاد یا معاون او باشد و نه افراد دیگر، گفت: زنده کردن موضوعاتی که ربطی به جشنواره شعر فجر ندارد، به شعر کمکی نخواهد کرد.

مؤدب گفت: برخی می گویند جشنواره شعر فجر باید مثل جشنواره فیلم فجر شود. برعکس، راهی را که اشتباه طی شده نباید در شعر فجر هم تکرار کرد. اگر سینمای ایران فقط چند کارگردان موفق داشته باشد یکی از آنها ابراهیم حاتمی کیاست. آقای حاتمی کیا صریحا می گوید فیلم فجر باید ماهیت انقلابی داشته باشد. حالا ما می خواهیم جشنواره شعر فجر را هم به سمت جشنواره فیلم فجر ببریم. ما با چه شأنی می خواهیم چنین کاری را انجام دهیم؟

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • باج خواهی از جشنواره شعر فجر
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.