موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به قلم «نعمت الله سعیدی»

آثار علی معلم، قیصر امین‌پور، محمدرضا آقاسی و میرشکاک در «عفریته و افلاطون» نقد می‌شود

30 اردیبهشت 1393 04:49 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
آثار علی معلم، قیصر امین‌پور، محمدرضا آقاسی و میرشکاک در «عفریته و افلاطون» نقد می‌شود
نعمت‌الله سعیدی، نویسنده و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره کتاب «عفریته و افلاطون»، بیان داشت: این اثر یک مجموعه نقد ادبی و یادداشت‌‌های شعر است که از جمله نقدی به آثار استاد علی معلم دامغانی، مرحوم قیصر امین‌پور، مرحوم ابوالفضل سپهر، مرحوم محمدرضا آقاسی، استاد یوسف‌علی میرشکاک و ..است.

وی درباره مضمون این کتاب، اضافه کرد: شعر در کشور ما یک پیشینه بسیار غنی و ریشه‌داری دارد؛ بعد از دوران مشروطه متأسفانه بین شعر و ادبیات معاصر فارسی، و آن گنجینه غنی سابق به تدریج فاصله افتاد. یک مثال آشنا برای اساتید ادبیات همان تقسیم‌بندی‌هایی همانند ناتورالیسم، سمبولیسم، رمانتیزم، رئالیسم، و غیره است که در شعر فارسی معاصر چندان پاسخگو نیست. اما ما با مکاتبی چون سبک عراقی، سبک خراسانی، سبک هندی و یا اصفهانی، سبک وقوع و غیره بیشتر آشنا هستیم.

 

سعیدی ادامه داد: البته قطعاً شعر و ادبیات معاصر را نمی‌توان به طور کل با توجه به مکاتب قبلی و کلاسیک فارسی و یا مکاتب جدید بررسی کرد. این سخن بدین معناست که همان روند تغییر مکاتب ادبی آشنای فارسی قاعدتاً تداوم داشته است. اما نقد ادبی معاصر از آنها به گونه‌ای جا مانده است. قطعاً در طول سال های اخیر بده بستان‌های فراوانی بین ادبیات فارسی و ادبیات جهان اتفاق افتاده است به همین منظور در کتاب مذکور تلاش شده است، در واقع شعر از همان جایگاه اصیل و متعالی خود در بین ما مردم شرقی و به ویژه ایرانی دیده شود و صرفاً از یک نوع نگاه تفننی و سرگرم کننده (که در فرهنگ غربی وجود دارد) به همان جایگاه جدی خود بازگردد. چراکه ما در فرهنگ ایرانی، به جای فلاسفه بزرگ معمولاً شاعران بزرگ داشته‌ایم. یعنی در برابر فلوطین، دکارت، کانت، بی‌کن و غیره بزرگانی چون سنائی، مولوی، حافظ، سعدی، بیدل و غیره داشته‌ایم.

وی افزود: این سخن بدین معناست که فرهنگ و جهان‌بینی ما شرقی‌ها و ایرانی‌ها را در آینه آثار شاعران بزرگ بهتر می‌توان دریافت اگر چه حکمت و فلسفه نیز در جایگاه متعالی خود قرار دارد.

بر اساس این گزارش، نعمت‌الله سعیدی متولد 1345 در اسدآباد همدان است که تاکنون نزدیک به هزار مقاله در حوزه‌های ادبی، دینی و فلسفه در روزنامه‌های مختلف منتشر کرده است.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • آثار علی معلم، قیصر امین‌پور، محمدرضا آقاسی و میرشکاک در «عفریته و افلاطون» نقد می‌شود
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.