موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

آفتابگردان‎های مشهد _ ۹ تیر ٩٣

17 تیر 1393 05:53 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
آفتابگردان‎های مشهد _ ۹ تیر ٩٣

شهرستان ادب: جلسه‎ی آفتابگردان‎های مشهد این هفته با حال و هوای روزه داری و ماه رمضان برگزار شد.از دیگراتفاقات خوب این هفته حضور دکترعباس احمدی، مدیر انجمن «سه شنبه شعر» اراک، درجمع آفتابگردان‎های مشهدی بود.

در ابتدای این جلسه خانم مهربان از شاعران آفتابگردانی مشهد به خواندن غزلی در رابطه با روحانیانی که به صف جهاد علیه تروریست‎های داعش پیوسته‎اند پرداخت:

قطار کن، و بچین پشت هم فشنگت را

بکش به نام خدا ماشه‎ی تفنگت را

که این لباس مقدس لباس پیکار است

نشان بده به همه راه و رسم جنگت را


استاد کاظمی با تقدیر از موضوع خوب و به روز این غزل کاربرد خوب قافیه و وزن مناسب را از نقاط قوت این غزل دانست. نویسنده ی کتاب شمشیر و جغرافیا افزود: استفاده از تلمیح در شعر بهتر است با فضاسازی مناسب همراه باشد تا حتی اگر مخاطب از منشا تاریخی تلمیح بی خبر باشد قادر به حدس زدن منظور شاعر باشد.

از دیگر شاعرانی که به برکت تعطیلی دانشگاه‎ها به جمع آفتابگردان‎ها در مشهد پیوسته بود و به شعرخوانی پرداخت علیرضا رحمانی نیا بود.

عاقبت حسرت آن ماه به دل می ماند

غم این قصه‎ی جانکاه به دل می ماند


کاظمی با بیان اینکه تکرار قافیه در بیت دوم بدون اینکه کاری خاص در شعر اتفاق بیفتد از نقاط ضعف محسوب می شود افزود: استفاده از مفاهیمی که به کثرت در شعر فارسی استفاده شده است کمکی به پیشرفت شعر نمی‎کند و شاعران باید به دنبال کشف و بیان مفاهیم جدیدی باشند.

دکتر عباس احمدی نیز در نقد این غزل با بیان اینکه زبان خوب و روان از ویژگی های خوب این غزل بود گفت: ردیف در شعر باید به گونه‎ای انتخاب شود که نه تنها در همه‎ی ابیات جوابگو باشد بلکه بتوان از تمام ظرفیت ردیف در شعر استفاده کرد. او همچنین استفاده از مفاهیم تکراری نظیر یوسف و چاه ، آدم و حوا،...که در غزل امروز رواج دارد را ناپسند دانست.

حسین مودب یکی دیگر از شاعران عضو دوره‎ی سوم آفتابگردان‎ها بود که در این جلسه به شعرخوانی پرداخت. نویسنده وبلاگ" بی تفاوتی" اولین شعر نیمایی خود را در این جلسه قرائت کرد.

در این جلسه همچنین زهرا حسین زاده‎ی بحرینی و مریم صباغیان نژاد که هر دو از اعضای دوره‎ی سوم آفتابگردان‎ها هستند به شعرخوانی پرداختند.

در ادامه مصطفی حسن زاده حاضران جلسه را به یک رباعی مهمان کرد:

غم خویش من است بیشتر می‎آید

شادی با توست مختصر می‎آید

می ریزم تنهایی را در کلمات

از شعر جز این چه کار برمی‎آید


سپس دکتر عباس احمدی با ابراز خرسندی از اقامت ده روزه در مشهد آن هم در ایام ماه مبارک رمضان و حضور در جمع آفتابگردان‎های مشهد ، حضار را به شنیدن شعری در حال هوای دفاع مقدس مهمان کرد:

خط دوم شکست فرمانده!

احتمال شکست بسیار است

پس مهماتمان چه شد... سید؟

 هیچ امّید هست؟ -بسیار است


در ادامه و با درخواست حاضران جلسه، نویسنده‎ی کتاب "دانشگاه نامه" شعرخوانی خود را با یک اثر طنز به پایان برد:

روی قبرم ننویسید خل و چل بوده است

بنویسید که یک عارف کامل بوده است


سپس استاد کاظم کاظمی، جلسه را با خواندن سروده‎ای طنز از امید مهدی نژاد که نقیضه‎ای بود بر یکی از اشعار عباس احمدی به پایان برد:

خواب دیدی شبی که جلادان، فرش دارالعماره ات کردند

گردنت را زدند با ساطور، با تبر پاره‌ پاره ‌ات کردند



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • آفتابگردان‎های مشهد _ ۹ تیر ٩٣
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.