نمایی از واقعیت روز عاشورا
یادی از فیلمنامۀ روز واقعه | در زادروز بهرام بیضایی
05 دی 1394
02:57 |
2 نظر
|
امتیاز:
4.56 با 9 رای
شهرستان ادب: امروز زادروز بهرام بیضایی٬ نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس و کارگردان سینما و تئاتر نام آشنای کشورمان است. بیضایی متولد آران و بیدگل و فرزند پدری تعزیهخوان است. به همین دلیل آثار او٬ به ویژه نمایشنامههایش خالی از نشانهها و زبان رمزی موجود در شبیهخوانی نیست و بلکه از قواعد آن متاثر است. تابستان سال گذشته نمایشنامۀ او با عنوان «ضربت خوردن حضرت علی (ع)» در تالار تئاتر شهر تهران به کارگردانی محمد رحمانیان به روی صحنه رفت.
از درخشانترین آثار وی میتوان به فیلمنامه «روز واقعه» اشاره کرد. این فیلم که بیضایی فیلنامهاش را در سال ۶۱ نگاشته٬ در سال ۷۳ توسط شهرام اسدی ساخته شده است. البته چندیست جدالهایی بر سر تغییرات فیلمنامه و اتفاقات پیرامون آن میان دستاندرکاران اثر و دیگر هنرمندان به وجود آمده است؛ اما آنچه مسلم است «روز واقعه» را خیلی ها به عنوان عاشوراییترین فیلم سینمای ایران میشناسند. فیلمی که بیشک یکی از دلایل عمده موفقیتش اخلاص و باورپذیری داستان آن است. روایتی که خواننده را مستقیما٬ بدون درگیریهای زائد و مخل٬ به پیام و جان کلام هدایت میکند. داستان فیلم از این قرار است که مردی نصرانی (به روایت فیلم: «عبدالله» به روایت فیلمنامه اولیه: «شبلی») دل در گروی دختری مسلمان دارد. اما این عشق که مسیحیت و اسلام را با هم پیوند میدهد٬ پیش از آنکه به وصال انجامد به ریسمان عشقی قویتر گره میخورد و شبلی (یا «عبدالله») در طی یک استحاله ناگهانی٬ ندایی مکرر را که به سروشی غیبی میماند٬ میشوند. ندا او را آگاه میکند که « در وادی وحشت٬ فردا مسیح بر صلیب می رود...»
او نیز به دنبال گمشده خود٬ با شکی آمیخته به یقین سفر آغاز میکند و پس از طیکردن وادیهای پیدرپی٬ سرانجام «حقیقت را بر سر نیزهها میبیند.»
شاید یکی از تأثیرگذارترین لحظات این فیلمنامه لحظه ی برخورد شبلی (عبدالله) با بیعتشکنان امام باشد:
«شبلی: آیا اینک حسین علی به کوفه رسیده است؟
- تو از کجا میآیی که هیچ نمیدانی؟
شبلی پیاده شده.
- او به کوفه راه نیافت٬ راه از سپاه جور بسته بود.
شبلی: تا او چند روز در پیش است؟
- او اینک به تو بسیار نزدیک است. او به زمینی درآمده که آنرا کربلا میخوانند.
- [مبهوت]: از سه روز پیش سپاه پشت سپاه میرسد٬ با چندان جوش و غلغله که گویی تمامیاش نیست.
- به چهرههای ما نیک بنگر و کسانی را به خاطر بسپار که از نیمهٔ راه برگشتند...»
موفقیت بیضایی در نگرش این اثر آنجاست که قصه خاص« روز واقعه»٬ که در آن روزگار چه در میان گزینههای کارگردانی و چه در بین مسئولان سینمایی موانع و دشواریهای بسیار را پیش رو داشته است٬ سرانجام با ارتباطی که با عشق و حقیقت قیام عاشورا داشت٬ فراتر از یک سفارش سینمایی٬ نمای تازهای را از واقعیت آن روز به نمایش میگذارد و ماندگار میشود.