موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

سومین جشنواره «کلمه» ویژه داستان کوتاه مهاجرت، برگزار می‌شود

13 شهریور 1397 19:05 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.5 با 2 رای
سومین جشنواره «کلمه» ویژه داستان کوتاه مهاجرت، برگزار می‌شود

شهرستان ادب به نقل از خبرگزاری فارس، سومین جشنواره «کلمه» ویژه داستان کوتاه مهاجرت در قالب گردهمایی یک روزه با برنامه‌های متنوع برگزار خواهد شد و صاحبان ۲۰ داستان برگزیده به آن دعوت می‌شوند.

بر اساس این گزارش تمامی داستان‌نویس‌های افغانستانی مقیم استان‌های تهران، قم و شهر کاشان بدون محدودیت سنی می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. همچنین دانشجویانی که در این شهرها مشغول به تحصیل هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند داستان‌های کوتاه‌ خود را در حداکثر پنج‌هزار کلمه و در قالب فایل word به نشانی kalama۱۳۸۰@gmail.com بفرستند. مهلت ارسال داستان ۱۰ مهرماه ۱۳۹۷ است.

کانون ادبی کلمه در سال ۱۳۸۰ و به همت شاعران مهاجر افغانستانی ساکن قم بنیان گذاشته شد. جلسات منظم هفتگی، نقد شعر و داستان، نشست‌های ویژه ادبی در مناسبت‌های ادبی یا آیینی و نقد و بررسی تازه‌های نشر ادبیات مهاجرت از برنامه‌های این کانون ادبی است.

اگر چه از همان ابتدا جلسات شعر و داستان در کانون جدا نبود ولی دور دوم فعالیت‌های داستانی کانون از ۱۳۹۳ به شکل منظم و هفته‌وار آغاز شد. معرفی شاعران و داستان‌نویس‌های مطرح در ادبیات معاصر افغانستان و چاپ ده‌ها مجموعه شعر و داستان از نتایج فعالیت‌های این کانون است.

توجه به آموزش و برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی با توجه به نیاز مخاطبان از برنامه‌های جدی کانون است. هم اکنون نشست‌های منظم هفتگی کانون ادبی کلمه در حوزه هنری قم، روزهای پنج شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۳ برگزار می‌شود.

علیرغم ظرفیت گسترده‌ای که از همزیستی دو ملت با فرهنگ مشترک به وجود آمده است، تولیدات داستانی قابل توجهی با این موضوع نداریم. آنچه که داستان‌نویس‌ها به آن پرداخته‌اند بیشتر گزارشی از درون افغانستان بوده و اگر هم داستانی در مورد مهاجرت نوشته شده است در سطح مانده است. داستان‌نویس ایرانی به تیپی کلیشه از مهاجر بسنده کرده است و داستان‌نویس مهاجر داستان را محملی دانسته برای گلایه‌های معیشتی اجتماعی خود.

برگزارکنندگان این جشنواره امیدوارند نسل دوم و سوم مهاجرت، این سال‌ها را فرصتی تاریخی و اجتماعی بدانند و باعث ایجاد جریانی اصیل و قوی در داستان مهاجرت شوند. جریانی که بیش از پیش همدلی را بین میزبان و میهمان تقویت کند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سومین جشنواره «کلمه» ویژه داستان کوتاه مهاجرت، برگزار می‌شود
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.