موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به مناسبت بیستم مهر روزگرامی‌داشت حافظ

پرونده‎ پرترۀ حافظ در سایت شهرستان ادب گشوده شد

18 مهر 1397 20:07 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 2.13 با 68 رای
پرونده‎ پرترۀ حافظ در سایت شهرستان ادب گشوده شد

شهرستان ادب: امروز، بیستم مهرماه، روز بزرگداشت یکی از مهم‌ترین چهره‌های شعر فارسی است؛ شاعری که دیوانش سال‌هاست کنار قرآن‌های خانه‌ی ما ایرانیان، جاخوش کرده است؛ حافظ شیرازی.
سایت شهرستان ادب، ضمن گرامی‌داشت این روز، به گشایش جدیدترین پرونده‌پرتره‌ی خود می‌پردازد؛ پرونده‌پرتره حافظ. پیش از این هم پرونده‌پرتره‌ی شاعرانی چون «حکیم ابوالقاسم فردوسی»، «سهراب سپهری»، «دکتر طاهره صفارزاده»، «دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی»، «مرحوم قیصر امین‌پور»، «شهریار» و... در این سایت منتشر شده بود.

تاکنون اشعار، یاددشت‌ها و مقالاتی مربوط به حافظ در سایت شهرستان ادب منتشر شده است. از جمله:


طنز رندانه ی حافظ | یادداشتی از نیلوفر بختیاری

تأویل‌پذیری در شعر حافظ

حافظ به روایت آیت‎الله خامنه‎ای

طاهره صفارزاده، احمد شاملو و حافظ

اگر بخواهیم حافظ بخوانیم| یادداشتی از امیر مرادی

در جستجوی دختر فال فروش | یادداشتی از المیرا شاهان


چهره های حافظ | یادداشتی از الهام عظیمی

دانشمندی که عاشق حافظ بود | دیدار شهرستان ادبی‌ها با خانواده ی شهید شهریاری

و...

این پرونده هم زمان با روز بزرگداشت این شاعر بزرگ، با مطالب تازه‌ای نیز به‌روز خواهد شد. شما برای مطالعه‌ی این پرونده می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:
پرونده‌پرترۀ حافظ شیرازی در سایت شهرستان ادب 

گفتنی است حافظ، شاعر شیرازی قرن هشتم هجری است که در غزل‌هایش «لسان الغیب» تخلص کرده است. اگرچه او به غزل‌سرایی شهره است، دیوان او خالی از قطعه، مثنوی، رباعی و دوبیتی نیز نیست. غزل‌های او را بر سبک و سیاق خواجوی کرمانی، سلمان ساوجی و عراقی می‌دانند. حافظ در دوره‌ی پادشاهان آل مظفر می‌زیسته است و در اشعارش علاقه‌ی او به شاه شیخ ابواسحاق، امیر مبارزالدین و شاه شجاع هویداست.
از ویژگی‌های شعر حافظ می‌توان به تغییر معنای کلمات اشاره کرد که بیش از هرچیز درخصوص کلمه‌ی «رند» در اشعار او رخ داده است. با این که این کلمه پیش از حافظ، و حتی در زمان او، بار معنایی مثبتی نداشته است، اما وی با شخصیتی که از این کلمه می‌سازد، او را قهرمان بلامنازع غزلیات خود می‌کند و رند را شخصیتی معرفی می‌کند که اسرار عالم هستی را آگاه است و در قید هیچ و پوچ دنیا نیست.
اما آنچه باعث پیوند دیرینه‌ی ایرانیان با شعر حافظ شده است، به نظر می‌رسد ارتباط غیرقابل انکار شعر حافظ با قرآن است. این ویژگی شعر حافظ که همواره در اشعارش به آن اشاره کرده است، سبب شده است که به سنت ایرانیان نفوذ کند و حتی خوانش اشعارش (تحت عنوان فال گرفتن) بخش مهمی از مراسم شب یلدا شود.
حافظ بر بسیاری از شاعران پس از خودش تأثیر گذاشت و این اثرگذاری تنها به شاعران ایرانی منحصر نشد؛ گوته، شاعر آلمانی، نیچه، نویسنده‌ی آلمانی، امین الشواربی، شاعر عرب و... با شعر حافظ زیسته‌اند و تأثیر آن در آثارشان به روشنی مشهود است.
آرامگاه حافظ در شیراز تحت عنوان «حافظیه» میعادگاه علاقمندان و عاشقان شعر اوست. هرساله در روز بیستم مهرماه، روز بزرگداشت این شاعر بزرگ، مراسم باشکوهی برگزار می شود.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • پرونده‎ پرترۀ حافظ در سایت شهرستان ادب گشوده شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.