موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
شانزدهمین در اخبار نبشته است / خبر اول

جایزه بین‌المللی داستان عربی

01 اسفند 1397 19:39 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
جایزه بین‌المللی داستان عربی
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است شانزدهم / خبر اول : چند سالی است که جایزه‌ای تازه در کشورهای عربی به راه افتاده است و در همین مدت کوتاهِ ده ساله، توانسته است خود را در صحنه ادبیات جهانی معرفی و تثبیت کند، طوری که هر ساله آثارِ برخی نامزدها و تقریبا همه برندگان این جایزه، به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شود. منظورمان «جایزه بین‌المللی داستان عربی» است که در بین مطبوعاتی‌ها به بوکر عربی مشهور شده است و از قضا یکی از هدف‌های اصلی خود را همین ترجمه آثار به زبان‌های دیگر معرفی کرده است. این جمله از هاروکی موراکامی، نویسنده سرشناس ژاپنی هم بر صفحه نخست وبگاه این جایزه نقش بسته است که تلویحاً تشویقِ مخاطب به شناختِ آثار ناشناخته است: «اگر فقط کتاب‌هایی را می‌خوانید که همه می‌خوانند، در این صورت به همان شکلی می‌اندیشید که بقیه می‌اندیشند.»

با این مقدمه، خواستیم به شما خبر بدهیم که نامزدهای مرحله اول یا همان فهرست بلندِ نامزدهای جایزه داستان عربی مشخص شده است که شامل شانزده عنوان رمان می‌شود. از قضا واسینی الاعرج، نویسنده الجزایری که خبری از او در هفته گذشته خواندیم و چند روزی مهمان کشورمان بود، بار دیگر در میان نامزدهای این جایزه دیده می‌شود. همین‌طور اُمیمه الخمیس، بانوی نویسنده عربستانی نیز نامزد این جایزه شده است که از او نیز در همین ستون خبری داشتیم و گفتیم که با همین کتاب، برنده مدال نجیب محفوظ شده است.

نام دیگر نامزدها به این شرح است: محمد ابی سمرا، مَی مِنَسا و هدی برکات هر سه اهل لبنان، کَفی الزُعبی و جلال برجس هر دو از اردن، انعام کَجَه‌جی و میسلون هادی هر دو عراقی، ایمان یحیی و عادل عصمت هر دو اهل مصر، حُجی جابر از اریتره، مبارک ربیع و محمد المعزوز از مراکش، حبیب سائِح از الجزایر، شهلا العجیلی از سوریه. پارسال ابراهیم نصرالله، فلسطینی این جایزه را بابت رمان «جنگِ دوم سگ» به دست آورد. برای دانستن نامِ برنده امسال این جایزه، باید تا اوایل اردیبهشت سال آینده صبر کنیم.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • جایزه بین‌المللی داستان عربی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.