موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در روز تجلیل از اسرا و مفقودین

پرونده‌ی «ادبیات جنگ و دفاع مقدس» در سایت شهرستان ادب گشوده شد

05 مهر 1397 14:20 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
پرونده‌ی «ادبیات جنگ و دفاع مقدس» در سایت شهرستان ادب گشوده شد

شهرستان ادب: همین‌طور که تقویم را ورق بزنیم و حساب‌های روزهای آمده و نیامده را بکنیم، کافی‌ست به آخرین روزهای مهرماه برسیم تا کمی مکث کنیم و چشم بدوزیم به عنوانی که توی مستطیل روبه‌روی این روز به‌چشم می‌آید: روز تجلیل از اسرا و مفقودین.

جنگ تحمیلی هشت ساله دفاع مقدس برگی از تاریخ این سرزمین است که تاریخ انقضائی ندارد و هر روزی که بگذرد، وجوهی جدید از آن برای نسل‌های جدیدتر و حتی افرادی که جنگ را از نزدیک لمس کرده‌اند، آشکار می‌شود. ازآنجایی‌که ادبیات آینه تمام‌نما و راوی صادق پدیده‌های اجتماعی و تاریخی است، درمورد جنگ نیز سکوت نمی‌کند و به روایت هنرمندانه این پدیده‌ می‌پردازد. موضوع جنگ بارها دستمایه خلق آثار هنری و ادبی‌ای همچون شعر، داستان کوتاه، خاطره، رمان و... شده است و بخش ارزشمند و مهمی از تاریخ ادبیات این کشور را به خود اختصاص داده است.

شهرستان ادب نیز به‌دلیل اهمیت این بخش از ادبیات کشور، در قالب پرونده‌ای با عنوان «ادبیات جنگ و دفاع مقدس» از وجوه مختلفی به بررسی و تحلیل این نوع ادبی پرداخته است. این پرونده تا به امروز با یادداشت‌هایی درمورد کتاب‌های دفاع مقدس همچون «کجا بودی الیاس»، «قوش»، «خط مرزی» و... به‌روز شده است. همچنین در این پرونده یادداشت منتقد ادبی حوزه جنگ، محمد حنیف با عنوان «گذاراز رئالیسم جادویی به رئالیسم عرفانی؛ یادداشتی بر کتاب دخیل هفتم» به چشم می‌خورد«تمایز ادبیات منتقد از ادبیات سیاه‌نمای دفاع مقدس» نوشته مجید پورولی کلشتری و «بازخوانی نوشتاری از منوچهر آتشی درباره ادبیات دفاع مقدس» از مطالب دیگر این پرونده هستند.

این بار نیز به‌مناسب روز تجلیل از اسرا و مفقودین، شهرستان ادب اقدام به بازگشایی مجدد این پرونده در قالب یادداشت معرفی کتاب، نقد و بررسی، مصاحبه و گزارش و... کرده است.

شما می‌توانید برای خواندن مطالب این پرونده به لینک زیر مراجعه کنیدپرونده‌ی ادبیات جنگ و دفاع مقدس


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • پرونده‌ی «ادبیات جنگ و دفاع مقدس» در سایت شهرستان ادب گشوده شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.