موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
هشتمین در اخبار نبشته است / خبر دوم

رمان «فراداستان» منتشر شد

14 اسفند 1397 18:46 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
رمان «فراداستان» منتشر شد

شهرستان ادب / در اخبار نبشته است هشتم / خبر دوم :  شخصیت‌های داستان‌ها و رمان‌ها، غالباً انسان‌ها هستند و بنابراین شاید این حرف ریچارد پاورز داستان‌نویس برای ما هم عجیب باشد: «پنج سالی است که من به مردم می‌گویم دارم رمانی درباره درختان می‌نویسم». او با لبخند می‌افزاید: «همه با حیرت پاسخ می‌دهند: واقعا؟! جدی می‌گویی؟!» حالا این رمان با عنوان «فراداستان» منتشر شده است و از قضا همین هفته گذشته، جایزه بهترین کتاب آمریکایی در فرانسه را به دست آورد.

این نویسنده با همین کتاب، نامزد جایزه معتبر بوکر نیز شده بود، با این حال، مدت‌ها ناشناس مانده بود، چنان‌که در توصیف او نوشته بودند: «پاورز بهترین رمان‌نویسی است که شما هرگز نامش را نشنیده‌اید.» او نخستین بار از تماشای درختی غول‌پیکر، شگفت‌زده شد و از آن زمان به درختان علاقمند شد: «من به آن درخت نگاه کردم که به اندازه خانه‌ای حجیم و به اندازه زمین فوتبال بلند بود. ابتدا با تحسین، حیرت‌زده شدم و بعد دریافتم که علت این شگفتی، اندازه آن درخت نبود، بلکه به این دلیل بود که من تا آن زمان، نسبت به این موجودات معرکه، کور بودم.»

 

سال گذشته، دونالد ترامپ، برخی مناطق حفاظت‌شده جنگلی را بسیار کاهش داد، دستوری که جنجال بسیاری برانگیخت. پاورز نیز در اعتراض گفته بود: «هیچ انسانی تاکنون ندیده است که جنگلی از بین برود و دوباره به همان سرزندگی و پویایی اولیه خود برگردد. ما باید عقیده‌مان را درباره درختان تغییر دهیم و به فکر تسلط بر آن‌ها نباشیم.»

 

پاورز، متولد 1957، در «فراداستان» ماجرای نُه امریکایی را روایت می‌کند که تجربه زندگی منحصر به فردشان با درختان آن‌ها را در کالیفرنیا به هم می‌رساند؛ جایی که نوعی از درخت در معرض تخریب و نابودی است. داوران از این رمان به عنوان اثری یاد کردند که درصدد آشتی بین طبیعت و انسان مدرن است «پاورز در این رمان درخت‌هایی را که روز به روز به دست انسان نابود می‌شوند نشانه گرفته و مرزهای بین انسان و گیاه، اسطوره و علم و شعر و فلسفه را از میان برداشته و نگاه انسان به طبیعت و استفاده ابزاری از آن را تغییر داده است.» جایزه بزرگ ادبیات امریکا در فرانسه هر سال به  بهترین رمان امریکایی تعلق می‌گیرد که به فرانسه ترجمه شده باشد.

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • رمان «فراداستان» منتشر شد
  • رمان «فراداستان» منتشر شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.