موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
سومین در اخبار نبشته است / خبر دوم

انتقاد شفق نویسنده ترک، از ژست‌های غیرسیاسی نویسندگان

15 اسفند 1397 00:37 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
 انتقاد شفق نویسنده ترک، از ژست‌های غیرسیاسی نویسندگان

شهرستان ادب / سومین در اخبار نبشته است / خبر دوم : الیف شفق، نویسنده ترک که در ایران نیز با کتاب «ملت عشق» مشهور و پرفروش شده است، از ژست‌های غیرسیاسی نویسندگان انتقاد کرده است و خلاصه حرف‌هایی زده است که از کتابِ متوسط و عامه‌پسندش هم جالب‌تر است، کتابی که برخی منتقدان داخلی، آن را بی‌شباهت به سریال‌های ترکی نمی‌دانند. 

شفق یا به قول مترجم ایرانی «شافاک» گفته است: «نویسنده وظیفه دارد که کسانی را که از انسانیت خالی شده‌اند دوباره به انسان بودن بازگرداند. همانطور که بسیاری از آن‌ها که در شرایط ترسناکی زندگی کرده‌اند به ما گفته‌اند که متضاد عشق، مهربانی و صلح لزوما نفرت یا جنگ نیست، متضاد عشق بی‌حسی و بی‌تفاوتی است.»
این نویسنده که درباره مولانا نیز تحقیقات زیادی انجام داده است، عصر کنونی را عصر تولید انبوه اطلاعات می‌داند: «اطلاعات انبوه و زیاد بی‌حسی را منتقل می‌کند. در نتیجه، احساسات انسانی ما متوقف می‌شود و دیگر به اتفاقات اهمیت نمی‌دهیم. پناهجویان تنها به اعداد و ارقامی تبدیل می‌شوند.» 
شفق توضیح داده است که «بعد از سقوط دیوار برلین و فروپاشی اتحاد شوروی و با رشد تکنولوژی، امید و خوشبینی زیادی به وجود آمد. بسیاری از تحلیل‌گران، روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان گمان می‌کردند پیروزی لیبرالیسم حتمی است و نوعی درک و فهم مشترک وجود داشت که دیر یا زود همه جوامع مدرن، دموکرات خواهند شد. تنها دو دهه از آن خوشبینی گذشته و ما وارد عصر بدبینی شده‌ایم که با عصر اضطراب و ترس تعریف می‌شود.»
دوریس لسینگ، نویسنده برنده نوبل معتقد بود که کار نویسنده و ادبیات، «تحلیل واقعه پس از رخدادن آن» است، بنابراین مدتی باید بگذرد تا نویسنده هر اتفاقی را درون خود هضم کند و بعد درباره‌اش بنویسد. اما شفق به خلاف او، معتقد است که شرایط امروز جهان می‌طلبد که نویسنده در همان زمانی که اتفاقی می‌افتد واکنش نشان دهد و بنویسد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  •  انتقاد شفق نویسنده ترک، از ژست‌های غیرسیاسی نویسندگان
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.