موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
سومین در اخبار نبشته است / خبر ششم

سوئدی‌ها اشتهایی سیری‌ناپذیر برای سه چیز دارند: عکس، امضا و سخنرانی

15 اسفند 1397 00:38 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
سوئدی‌ها اشتهایی سیری‌ناپذیر برای سه چیز دارند: عکس، امضا و سخنرانی

شهرستان ادب / سومین در اخبار نبشته است / خبر ششم : در این روزها که خبر رسوایی اخلاقی همسر یک عضو آکادمی سوئد و در پی آن لغو جایزه ادبی نوبل 2018 را می‌شنویم، نامه‌ای از شاعر بزرگ تی‌اس الیوت پیدا شده است که به خواهرش ماریون نوشته است و از قضا در همان روزی نوشته شده است که خالق «سرزمین هرز» به سوئد سفر کرده بود تا جایزه‌اش را دریافت کند. الیوت در این نامه، از احساساتش نسبت به نوبل گفته است و جالب است که از دریافت این جایزه، نه تنها هیجان‌زده نشده، بلکه گویا حوصله‌اش نیز از مراسم مربوطه سر رفته است.

او در این نامه خطاب به «ماریون عزیزم» نوشته است که «سوئدی‌ها اشتهایی سیری‌ناپذیر برای سه چیز دارند: عکس، امضا و سخنرانی». از بخت بد الیوت، در زمان برگزاری آیین دریافت نوبل، بیشتر وقت به همین سه چیز گذشته است و شاعر شصت ساله را حسابی خسته کرده است، طوری که در همان سطر نخست نامه می‌نویسد: «پس از سه روز شلوغ، یک روز و نیم را در رختخواب گذراندم و تقریبا تمام این مدت را خوابیدم.»
الیوت در جای دیگری از این نامه، می‌نویسد که کل مراسم برای او گیج‌کننده بوده است و نمی‌دانسته است که باید چه کار کند، ضمن این‌که از سخنرانی‌های متعدد و طولانی که او بالاجبار باید می‌شنید، شکایت می‌کند. او همچنین در جایی از نامه درباره پادشاه سوئد می‌نویسد: «پادشاه، به دلیل سنِ بالا و ضعف جسمانی غایب بود، این اولین بار در تاریخ جایزه نوبل بوده است. کسی به من خبر داد که او کمابیش حالش خوب است و روز قبل را به "شکار" پرداخته بود: معنایش این است که او در صندلی‌یی در پارکی می‌نشیند و هر خرگوشی را که به نزدیکیش فرار می‌دهند، با تیر می‌زند.»
او در پایان نامه‌اش، از این‌که سوئد را ترک و راهی خانه‌اش شده است ابراز خوشحالی می‌کند و می‌نویسد: «وقتی به فرودگاه رسیدم احساس آسودگی کردم چون دیدم هیچکس اصلا متوجه حضور من نشد. و امیدوارم تا مدتی، چنین باشد. با مهربانی، تام.»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سوئدی‌ها اشتهایی سیری‌ناپذیر برای سه چیز دارند: عکس، امضا و سخنرانی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.