موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
بیست و یکمین در اخبار نبشته است / خبر پنجم

ایران‌ستیزی یک کتاب تاریخی پرفروش

15 اسفند 1397 19:44 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
ایران‌ستیزی یک کتاب تاریخی پرفروش
شهرستان ادب / بیست و یکمین در اخبار نبشته است / خبر پنجم : مدتی پیش کتابی در ایران ترجمه و چاپ شد و از آن استقبال شد. این کتاب ششصد صفحه‌ای با عنوان «انسان خردمند» نوشته یووال حراری، سرگذشت انسان امروزی است و «نود درصد آن به تاریخ جهان اختصاص یافته است». حالا شروین وکیلی، پژوهشگر و دکترای جامعه‌شناسی در مطلب مفصلی و با ارایه مثال‌های متعدد توضیح داده است که نویسنده این کتاب، کوشیده است نامی از ایران در کتاب خود نیاورد و به طور کلی دستاوردهای فرهنگی ایرانیان را حذف کند. 

وکیلی نوشته است: «ایران‌ستیزی حراری به قدری نمایان و روشن است که نیاز به اثبات ندارد. کافی است یک بار کتاب را بخوانیم تا ببینیم که او به شکلی مصیبت‌بار از آوردن نام ایران پرهیز کرده است. مثلا به درستی می‌گوید سه رکن مهم در پیدایش خودانگاره‌ و مرزبندی سیاسی جوامع پیشامدرن، عبارت بوده‌اند از پیدایش نظم سیاسی دولت فراگیر، ظهور اقتصاد پولی و تثبیت دین جهانی یکتاپرستی. بعد هم می‌گوید اینها در هزاره‌ اول پیش از میلاد تحقق یافت (ص 244-245). در حالی که هر نوآموخته‌ای در تاریخ می‌داند که این سه نه طی یک هزاره، بلکه طی سه دهه در دوران زمامداری کوروش بزرگ شکل گرفتند و عناصری بودند که به تاسیس کشور ایران انجامیدند.»

این پژوهشگر در ادامه توضیح داده است: «در واقع در این کتاب، نام "ایران" تنها سه چهار بار آمده و آن هم همیشه منفی است. مثلا جایی درباره‌ کوتاه بودن راه‌آهن‌ها در خارج از اروپای قرن نوزدهمی می‌گوید و مثال محبوبش هم ایران است و تلویحا می‌گوید ایرانی‌ها استعداد دریافت تمدن شکوهمند مدرن را نداشته‌اند. در کل هم هر آن‌چه به ایرانیان مربوط می‌شده به کلی نادیده گرفته شده است.» با این حساب خوب است مترجمان محترم، به جای عجله در انتشار ترجمه‌های متعدد از این کتاب، پانوشت‌هایی به آن بیافزایند تا بخصوص خوانندگان جوان را از چنین واقعیت‌هایی آگاه کند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • ایران‌ستیزی یک کتاب تاریخی پرفروش
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.